Kūrybinis rašymas: Veikėjas sistemoje. Taisyklių sąrašai


Ar sekdami istorijas, nesvarbu, ar tai būtų serialai, filmai ar knygos, pastebite, kokią svarbą personažų mąstymui ir veiksmams daro būtent juos supančios taisyklės ir pasauliuose galiojantys įstatymai? Taisyklės ir jų dėka sukurta visuomenė yra vienas pamatinių istorijos elementų, kurie sukuria istorijos rėmus ir suteikia personažui asmenybę. Būtent apie taisyklių ir įstatymų svarbą bei įtaką šįkart pakalbėkime.

Taisyklių rinkiniai

Pradėkime nuo to, kad nėra nė vienos istorijos ir personažo joje, kurie nebūtų sukaustyti kokių nors taisyklių, kurios yra įprastai primestos vyraujančios sistemos, visuomenės, moralinio kompaso ar praeities pamokų. Kiekvienas personažas turi savo asmeninį įstatymų ir taisyklių rinkinį. Personažas vadovaujasi šiuo rinkinių, nes suvokia, kad taip neperžengs ribų, nenusikals įstatymams ir, svarbiausia, ramia sąžine galės gyventi.

Kaip matote paveiksliuke, pirmasis taisyklių rinkinys yra sukuriamas paties personažo. Jis stebi aplinką, daro klaidas ir iš jų mokosi. Taip yra sukuriamos pirmos taisyklės ir prasideda moralinio kompaso konstravimas. Iš visų taisyklių rinkinių, kurios supa personažą, paties veikėjo sukurtos ir jam pritaikytos taisyklės yra pačios griežčiausios ir daugiausiai žalos darančios personažui. Jeigu jis sulaužo kokią nors taisyklę, kurios padarinius nujautė ar žinojo, kokie jie bus, ir vis tiek padarė, o tai iš tiesų sukėlė daug problemų ir netekčių, jis griauš save visą gyvenimą ir, jeigu vėl tektų atsidurti panašioje situacijoje (įprastai taip ir nutinka), jis nesiryš drastiškiems veiksmams, nors to reikalaus ta situacija.

Vėliau, atsižvelgiant į svarbą pačiam personažui, šias taisykles papildo ir pakoreguoja šeima arba/ir draugų būrys. Šeima ir draugų ratas yra bendruomenės vienetas su savu požiūriu į pasaulį ir egzistavimo taisyklėmis. Įprastai šeimos sukurtos taisyklės, gyvensena ir papročiai yra nenuginčijami ir personažas nori to ar ne, jis turi prie jų prisitaikyti. Tuo tarpu draugų būryje dažnai personažas pats nori pritapti ir dažnai pamina savo paties įsitikinimus ir taisykles, kad tik būtų tos mažos bendruomenės nariu ir juo kažkas žavėtųsi.

Po to seka visuomenės nerašytos taisyklės. Įprastai jos taisyklių rinkinys yra ganėtinai paprastas ir aiškus, nes yra kuriamas ant gėrio ir blogio sampratų pagrindo. Tačiau šie įstatymai nėra griežti, nes paprasčiausiai nėra iškalti ant akmens. Dėl šios priežasties visuomenės taisyklių rinkinys ir moralės kompasas gali kisti atsižvelgiant į situaciją. Vienus visuomenė dėl žmogžudystės dievins, kitus smerks. Tai pats keisčiausias ir pavojingiausias taisyklių rinkinys, nes nuspėti, kaip reaguos visuomenė, kartais gali būti sudėtinga, nes tai didžiulis vienetas ir baimė dažnai valdo ją, o kaip žinote, išsigandusi visuomenė gali ryžtis bet kam.

Tada prie visų jau egzistuojančių taisyklių prisideda įstaigos, kurioje personažas dirba ar priklauso, pavyzdžiui, personažas priklauso slaptai bendruomenei, kuri kovoja su paranormaliais sutvėrimais. Šios įstaigos turi savo taisykles, kurios garantuoja įstaigos geros vardą ir išlikimą, todėl jos ganėtinai griežtos. Klaidos nėra atleistinos ir pateisinamos.

Galiausiai turime valstybės įstatymų rinkinį. Šios taisyklės yra pačios griežčiausios ir nepermaldaujamos nesvarbu, kaip jų sulaužymas yra pagrįstas ir pateisinamas. Todėl veikėjai kaip įmanydami stengiasi jų niekados nesulaužyti, o jeigu ir pažeidžia įstatymus, visomis išgalėmis stengiasi išvengti bausmės. Valstybės įstatymai dažnai yra naudojami kaip legalus įrankis valdyti visus žmones, įvesti savo viešpatyją ir galiausiai atsikratyti priešų.

Vaizdo rezultatas pagal užklausą „twilight volturi“
Volturi šeima iš Stephanie Meyer “Saulėlydžio“ sagos

Svarbu

Kai žinome, kokios taisyklės ir moraliniai kompasai formuoja personažą kūrinyje, svarbu taip pat suvokti, kada visas taisykles pateikti, kad tiek pats istorijos autorius, tiek skaitytojas/žiūrovas, atsižvelgiant kokiu formatu kuriamas pasakojamas, žinotų apie jas ir jomis tikėtų. Dažnai autorius pačias svarbiausias taisykles, kurias pažeidus bus prarandama daugiausia, pavyzdžiui, veikėjas neteks laisvės, savo gyvybės ar mylimo žmogaus, pristato istorijos pradžioje, taip sukurdamas grėsmingą istorijos atmosferą. Tiesa, kartais jas galima įtraukti ir vėliau, prieš patiems grėsmingiausiems personažams atsirandant veiksme. Prisiminkite Stephenie Meyer Volturi šeimą. Mes pirma sužinome apie juos ir jų beširdiškumą, o vėliau išvystame tai gyvai.

Tačiau, jeigu jūsų kūrinys to reikalauja, taisyklės gali būti paverčiamos siužeto tvistais ir paprasta, nepavojinga taisyklė pavirsti viena pavojingiausių ir daugiausiai viską iš veikėjo atimančių.

Pastebėjimai

  • Veikėjas pradeda kurti savo asmeninį taisyklių sąrašą dar būdamas mažas. Stebėdamas aplinką, klaidų ir pasisekimų pagrindu jis pradeda kurti taisykles, siekdamas save apsaugoti nuo nereikalingų bėdų ir neigiamų emocijų.
  • Veikėjas niekados nenustoja pildyti, koreguoti ir pašalinti egzistuojančių taisyklių iš savo sąrašo. Dėl šios priežasties jis vis kinta ir dažniausiai jis tampa vis griežtesnis, nes paprasčiausiai veikėjas pradeda statyti vis daugiau ant kortos ir aukštesni taisyklių lygiai pradeda jį įtraukti į savo pasaulį. Todėl personažui tenka vėl ir vėl prisitaikyti prie egzistuojančios aplinkos ir jos taisyklių.
  • Veikėjas gali laužyti savo taisykles, bet tai visad darys nenoriai, nes žino, kokios gali būti pasekmės jas sulaužius ir jeigu kas nors jį sugaus. Todėl dažnai personažo viduje kritiniais momentais yra konfliktas ir, jeigu pasirenka sulaužyti taisykles, kiti personažai, kurie irgi sulaužė šią taisyklę, į jį žvelgia palankiai, kol taisyklės šalininkai regi tą personažą kaip piktadarį.
  • Kūriniuose skaitytojai mėgsta skaityti apie personažus, kurie visad laužo taisykles, nes jeigu jie nelaužytų, paprasčiausiai nebūtų konflikto ir paties siužeto. Paradoksas, kad jeigu piktadarys laužo taisykles, skaitytojai jų labai nemėgsta.
  • Daugybė paranormalių istorijų naudoja valstybės valstybėje modelį, kai slaptojo pasaulio įstatymai yra ženkliai svarbesni ir pavojingesni nei valstybės. Dažniausiai istorijose personažas būtinai turi pažeisti vieną ar kitą šio slaptojo pasaulio taisyklę, kad stotų prie ją ir skaitytojai/žiūrovai nerimautų dėl personažo likimo. Prisiminkime Hario Poterio pirmą teismo procesą ir kas buvo pastatytą ant kortos.
  • Visos istorijos turi turėti taisyklių ir įstatymų sistemą, kadangi ji sukuria įtampą, pavojus ir kliūtis. Visad turi būti aišku, kas nutiks personažui, jeigu jis pažeis įstatymus ir bus sugautas. Kuo didesnis galimas praradimas, tuo daugiau įtampos, kadangi personažas visomis išgalėmis stengsis būti nepagautas ir išsisukti nuo bausmės.
  • Dažnai istorijų pagrindinis konflikto centras yra personažo taisyklių ir pasaulio taisyklių (visuomenės, šeimos, grupuotės, draugų ir pan.) nesutapimas ir prieštaravimas vienas kitam. Personažas tiki, jog jo taisyklės ir moralinis kompasas yra gėris, kol pasauli – blogis. Taigi, jis pradeda maištauti ir keisti pasaulį.

Santrauka

Kiekvienas personažas yra savo ar nesavo noru įrėmintas į įvairių taisyklių rinkinio rėmus. Jos reikalingos ne tik rutuliuojant veiksmą, konfliktą ir asmenybę, tačiau ir padėti lengviau suvaldyti istoriją ir padaryti personažą žmogišką. Taisyklės taip pat yra vienas pagrindinių įrankių sukurti įtampą istorijose, kadangi mes suvokiame, kas nutiks jas sulaužius ir kas bus prarandama, todėl personažas stengsis būti nepagaunamas.


Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.