Internetinės istorijos. Genialus ir pelningas verslo planas… Kinijoje?


Vaizdo rezultatas pagal užklausą „wattpad“Šįkart nusprendžiau pagilinti savo žinias internetinių istorijų pasaulyje ir norėčiau su jumis pasidalinti savo pastebėjimais, atradimais ir mintimis. Kaip kilo mintis pasidomėti jau, atrodo, šimtus kartų skaitytais straipsniais apie istorijų platformas? Juk pati esu ne vieną išmėginusi ir vienu ar kitu būdu pristačiusi šiame tinklaraštyje. Atrodo, kad nieko naujo jau neįmanoma šia tema pakalbėti. Bet ar tikrai? Anksčiau mano dėmesys buvo nukreiptas į populiarias istorijų platformas, o dabar, pamėgus Azijos draminius serialus, pradėjau domėtis ten egzistuojančia literatūra. Ką sužinojau? Sužinojau tikrai nemažai.

Bet pradėkime viską nuo pat pradžių. Kas yra tos istorijų platformos? Tai internetiniai puslapiai leidžiantys vartotojams publikuoti savo istorijas, o kitiems jas skaityti ir komentuoti.  Tiesa, šios platformos turi ir mobiliąsias programėles, kad vartotojai galėtų sekti rašytojus ir skaityti  pamėgtas istorijas visur. Istorijos įprastai yra keliamos skyriais ir kas tam tikrą laiką.  Šie puslapiai yra prieinami nemokamai ir turi įvairias savybes bei paskirtis, pavyzdžiui, kai kurios istorijų platformos yra sukurtos leidyklų, kad atrastų naujas leidybai tinkančias istorijas.

Vaizdo rezultatas pagal užklausą „wattpad“

Viena iš garsiausių  istorijų platformų yra Wattpad.  Jeigu apie ją negirdėjote, tai tikriausiai  tada gyvenate po akmeniu arba visai nesidomite paauglių literatūra. Ši kanadiečių istorijų platforma yra labai populiari visame pasaulyje tarp jaunimo ir istorijas mėgstančių kurti žmonių.  Jau ne viena ten publikuota istorija yra išleista leidyklų (ir net ekranizuota). Kelios iš jų netgi yra išverstos į lietuvių kalbą (pvz., Estelle Maskame DIMILY serija ir  Anna Todd After serija). Beje, ši istorijų platforma yra nemokama tiek rašantiems, tiek skaitantiems istorijas šios platformos vartotojams. Tiesa, ne taip jau seniai rašantieji sulaukė galimybės uždirbti vieną ar kitą pinigėlį iš savo kūrybos, būti pastebėti rimtų literatūros agentų ir leidyklų. Vėliau galima rasti bendrų istorijų kūrimo platformų, pavyzdžiui, Story Wars.  Drauge su kitais rašančiaisiais jūs kuriate pakaitomis vieną istoriją anglų kalba. Bet vargu ar šios istorijų platformos leistų jums pragyventi, kadangi jos nereikalauja vartotojų susimokėti už galimybę perskaityti naują skyrių kaip tai daro… kinų istorijų platformos.

Taip dabar pradedame kalbėti apie mažiau žinomą literatūros pasaulį. Pastaraisiais metais nemažai kinų kuriamų serialų yra knygų ekranizacijos.  Tai sužinojusi labai nudžiugau ir pradėjau ieškoti informacijos apie jų galimus vertimus į anglų kalbą, nes norėjosi paskaityti man patikusių serialų pagrindinį šaltinį. Tada ir sužinojau, kad tie serialai sukurti ne pagal bet kokias knygas, o internetines knygas, dar kitaip vadinamas Wang Wen (tiesiogiai išvertus reiškia internetinė literatūra). Tai buvo staigmena numeris vienas. Juk išgirsti, kad yra kuriamas filmas ar serialas pagal kažkokią internete publikuotą istoriją yra kone neregėtas ir negirdėtas dalykas… Europoje ir Amerikoje.  Azijoje, ypatingai Kinijoje, tai visiškai įprastas dalykas. Kodėl? Nes tokio pobūdžio t.y. internetiniai romanai tarp kinų yra labai populiarūs ir pelningas verslas įvairaus plauko rašytojams.

A poster advertises an online literature conference
Skaitmeninis pasakojimas: Plakatas reklamuojantis internetinę literatūrą konferencijoje CREDIT: PROVIDED TO CHINA DAILY

Pradėkime nuo to, kad Kinijoje yra įvairių istorijų platformų, kuriose galima rasti įvairių istorijų. Kaip ir angliškose istorijų platformose, taip ir kinų istorijos yra publikuojamos skyriais, tačiau skaitytojai norėdami perskaityti naujausią skyrių privalo už jį susimokėti. Dalis šio gauto mokesčio atitenka platformai, o dalis – rašytojui (dabar jie gali gauti iki 50 proc. vartotojo sumokėto mokesčio). Kasmet vis daugėja šių platformose talpinamų istorijų skaitytojų skaičius, o jų autoriai uždirba įspūdingas pinigų sumas.  2015 buvo skelbiama, kad autorius rašydamas internetines istorijas gali uždirbti daugiau nei 1,6 milijonų dolerių per metus. Tai tikrai nemaži pinigai!

2015 buvo skelbiama, kad autorius rašydamas internetines istorijas gali uždirbti daugiau nei 1,6 milijonų dolerių per metus.

Žinoma, tokiose platformose retai rasite labai geros meninės kokybės literatūros, tačiau jų pagrindinė užduotis ir nėra ją suteikti vartotojais. Šiuose puslapiuose esančios istorijos yra skirtos pramogai ir laiko užmušimui keliaujant iš ar į darbą/mokyklą/universitetą viešuoju transportu. Kaip teigia mano perskaitytuose straipsniuose, nemažai žmonių skaito šias lengvo, bet įtraukiančio turinio istorijas ir nekantriai laukia naujų skyrių. Kai kurie net praleidinėja skyrius norėdami kuo greičiau sužinoti, kas įvyks toliau.

Vaizdo rezultatas pagal užklausą „to the sky kingdom“
Pagal Tang Qi „To the Sky Kingdom” sukurtas serialas „Eternal love”

Dauguma šių istorijų platformų Kinijoje turi “apdovanojimo“ funkciją, kai skaitytojai gali padovanoti mėgstantiems rašytojams pinigų ar dovanų. Dalis puslapių taip pat skatina “gerbėjų ekonomiką“; populiariausi rašytojai yra išrenkami atsižvelgiant į gerbėjų balsavimą.  Įdomumas tas, kad skaitytojai turi susimokėti už balsą. Kuo daugiau jie sumoka, tuo aukščiau jų mėgstamas rašytojas gali pakilti reitingų lentelėje.

Kitas įdomus atradimas yra tai, kad internetinių romanų rašytojai netgi turi savitą hierarchiją.

Kitas įdomus atradimas yra tai, kad internetinių romanų rašytojai netgi turi savitą hierarchiją.  Pavyzdžiui, pačioje apačioje yra vadinamieji “vargšai rašytojai“. Jie turi riboto skaičių gerbėjų ir jų kūriniai retai yra rekomenduojami kitiems. Įprastai per metus jie gali uždirbti apie 1000 juanių. Viena pakopa aukščiau yra Xiaoshen (žemo rango dievas). Jis turi daugiau nei 100 000 gerbėjų ir kasmet gali uždirbti apie 100 000 juanių (apie 16 100 dolerių). Kylam aukštyn. Trečiame laiptelyje iš apačios mes turime dashen (super dieva).  Jis jau uždirba daugiau nei milijoną juanių (apie 161 200 dolerių) kasmet, o jo gerbėjų bazę sudaro apie milijonas skaitytojų. Pačioje viršūnėje rasime 20 – 30 autorių, kurie žinomi kaip platininiai autoriai arba zhigaoshen (aukščiausias dievas).

Pats populiariausias kūrinys yra  27 metų  Tiancan Tudou parašytas „Fights Break Sphere” (Doupo Cangqiong). Tai yra  fantastinė, kardų kovų istorija, pradėta rašyti 2010 ir baigta 2013. Internete šią istorija buvo perskaityta apie 10 milijoną kartų. Pirmasis pagal istoriją sukurtas anime serialas pritraukė daugiau nei milijoną žiūrovų internete. Po to buvo sukurtas filmas, televizijai skirta istorijos versija bei video žaidimas.

Vaizdo rezultatas pagal užklausą „Fights Break Sphere“
2018 metų “Fights Break Sphere“ serialo plakatas

Pinigų sumos įspūdingos ir nereikia stebėtis, kad atsiranda nemažai plagiatų ir piratavimo atvejų. Vienas iš garsiausių plagiato atvejų būtų Tang Qi „To the Sky Kingdom”. Pagal šią knygą yra sukurtas serialas „Eternal love” ir filmas „Once Upon a Time”. Rašytoja Tang Qi kaltinama nukopijavusi kitą, mažiau žinomą istoriją. Daug kas nemėgsta šios rašytojos dėl to, tačiau ji gerai moka suktis ir jos kūryba vis dėlto yra populiari.

O dabar truputis skaičių. Kinų rašytojų sąjungos paskelbti 2018 duomenys teigia, kad išvis yra apie 15 milijonų rašančių kinų, kuriuos skaito apie 432 skaitytojų auditorija. Tai reikštų, kad kas trečias žmogus Kinijoje yra internetinių romanų skaitytojas. Zhang Jinguo, trečio pagal populiarumo istorijų platformos  Zhulang.com generalinio vadybininko, 64% skaitytojų yra vyrai.  40 % skaitytojų yra tarp 18 ir 24 metų, o 29 % yra tarp 25 ir 34 metų. Visų šių skaitytojų išsilavinimas ir profesijos yra skirtingos. Internetinius romanus skaito tiek išsilavinę, tiek neišsilavinę žmonės.

Pačios istorijos yra įvairios, o autoriai turi savų būtų gudrauti, kad užsidirbtų kuo daugiau pinigų ir turėtų kuo daugiau gerbėjų. Vienas iš jų yra visad istorijas pabaigti vadinamuoju cliffhanger.

Pačios istorijos yra įvairios, o autoriai turi savų būtų gudrauti, kad užsidirbtų kuo daugiau pinigų ir turėtų kuo daugiau gerbėjų. Vienas iš jų yra visad istorijas pabaigti vadinamuoju cliffhanger. Tokia strategija taikoma ir serialų bei filmų industrijoje. Patys populiariausi žanrai yra xuanhuan (vietinio tipo fantastiniai kūriniai), šiuolaikinės sakmės (angl. Urban legends), romantika, mokslinė fantastika, trileriai, vaiduoklių istorijos ir wuxia (kovos menų istorijos). Realistinės bei negrožinės knygos neatrodo, kad būtų labai mėgstamos skaitytojų.

Įvertinus intelektualinės nuosavybės kainą, dešimt pačių populiariausių autorių Kinijoje sukūrė frančizes, kurios viena kainą įvertinama apie 205 milijonų dolerių,

Homepage of web novel platform Hong Xiu, owned by China Literature. Source: www.hongxiu.com
Pagrindinis internetinių romanų platforma Hong Xiu. Ji priklauso Kinijos Literatūrai. Puslapis: http://www.hongxiu.com

Rachel Cheung, kinų internetinių romanų skaitytoja, viename iš savo straipsnių dalijasi skaitomų istorijų įspūdžiais. Pasak jos, nesvarbu kokiu metu vyksta istorijos veiksmas, dauguma istorijų turi tuos pačius bruožus: rašytojai kuria ilgas, melodramiškas istorijas su Mary Sue personažais, kurie sukuria įspūdį, kad Disney istorijos yra kur kas realistiškesnės. Protagonistai sužino, kad jie yra seniai kažkur pradingę turtingų šeimų vaikai arba išteka/veda žmogų iš turtingos šeimos. Taip pat persikelia iš ateities į praeitį, kad ištaisytų padarytas klaidas. Taip pat Rachel pastebi, kad anksčiau istorijos nebuvo ypatingai kontroliuojamos vyriausybės, tačiau dabar situacija yra kitokia. Kinų Literatūros platformoje aukštinamos ir rekomenduodamos skaitytojams istorijos, kurie aukština tėvynę ir jos kultūrą.

Įdomiausia, kad šios istorijos, kaip ir kinų draminiai serialai, jau seniai yra peržengę valstybės sienas. Vis daugiau kitų valstybių gyventojai atranda kinų istorijas ir jas įsimyli. Priežastys gali būti įvairios: patinka kinų kultūra, ieško kažko naujo arba/ir todėl, kad ypatingai jų fantastinės istorijos panašios į europiečių ir amerikiečių fantastines istorijas, todėl jos nėra ateiviškos ir lengva su jomis susitapatinti. Taigi, nereikia stebėtis, kad daug žmonių pasiryžta versti šias istorijas ar kitos platformos perka teises į vertimus ir jas pateikia angliakalbiams.

Visi skaičiai yra įspūdingi ir kelią klausimą, kodėl panašaus istorijų verslo plano nepraktikuoja kitos šalys? Kodėl Lietuva nemėgina sukurti kažko panašaus? Ar patys norėtumėte, kad būtų tokia platforma Lietuvoje? Ar mokėtumėte pinigus už naujus mėgstamo autoriaus ar istorijos skyrius?

Daugiau informacijos apie internetinius romanus ir pačią literatūrą Kinijoje (straipsniai anglų kalba):

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.