Istorijų detalės: Prisiminimai


Camera, Photos, Photograph, Polaroid Photos, ImagesIstorijų rašymas yra tarsi muzikos kūrimas arba maisto ruošimas. Mes paimame turimas natas ir, pakeisdami jų vietą, sukuriame naujas melodijas. Paimdami tuos pačius maisto produktus, bet pakeitus jų kiekius ir paruošimo būdą, pagaminame kitokį skonį ir išvaizdą turinti patiekalą. Istorijų rašyme mes irgi neišrandame jokio naujo dviračio. Mes paimame mums žinomas detales ir suteikiame joms skirtingą svarbą istorijoms ir įtraukiame jas skirtingose siužeto vietose. Taip mes vėliau sukuriame naują istoriją.  Vienos iš šių detalių yra labai pamėgtos ir dažnai įtraukiamos į istorijas, pvz., meilės trikampis, o kitos yra retesnės. Visa tai nulemia pasirinktas istorijos žanras, jam būdingi bruožai bei pasirinkta kuriamos istorijos amžiaus grupė. Vienas iš šių detalių galime rasti visose žanruose ir amžiaus kategorijose, kitas tik tam tikrose. Įprastai universalios yra tos, kurios būdingos pačiam žmogui, pvz., atmintis ir prisiminimai. Būtent apie šią detalę šįkart ir padiskutuokime.

Susijęs vaizdas
Filme “Vyrai Juodais Drabužiaiis“ yra specialius prietaisas, kuris ištrina prisiminimus.

Pradėkime nuo to, kaip atmintį galima prarasti. Atsižvelgiant į istorijos žanrą (mokslinė fantastika ar paranormali), terpę (realistinė ar fantastinė) ir siužetą (t.y. vietą, laikotarpį, kada vyksta istorija) personažas gali netekti prisiminimų pačiais įvairiausiais būdais:

  • Magiški eliksyrai, vanduo ar augalai
  • Magiški daiktai
  • Magiško vietos
  • Žmonės/būtybės su ypatingomis galiomis
  • Technologijos
  • Trauma (pvz., galvos smegenų traumos)
  • Alkoholis
  • Narkotikai (pvz., oksikas)
  • Ligos (pvz., senatvinė dimensija, Alzheimeris)
  • Natūralūs procesai (pvz.: suaugęs žmogus menkai prisimena savo ankstyvąją vaikystę)
Vaizdo rezultatas pagal užklausą „hangover film“
Filmas “Pagyrios“ naudoja narkotikus

Tai keli iš galimų būdų, bet tikrai ne visi. Rašytojų ir kūrėjų vaizduotė yra begalinė ir, atsižvelgdami į savo kuriamas istorijas, jie gali prigalvoti įvairių būdų. Vis dėl to, derėtų atsiminti geležinę istorijų kūrimo taisyklę – viskas turi būti tiek istorijos, tiek universalių tiesos logikos ribose. Ką tai reiškia? Jeigu jūsų istorijos veiksmas vyksta šių dienų pasaulyje, kuriame nėra jokių vilkolakių ir ateivių, personažas atmintį gali prarasti dėl traumos, alkoholio, narkotikų, tam tikras technologijas (svarbus laikas) ar kažkokios ligos. Jeigu istorija yra paranormali, į šį sąrašą galima įtraukti magiškus eliksyrus, įvairias ypatingas galias turinčias būtybes ir žmones, o jeigu tai mokslinės fantastikos kūrinys, tada be abejonės galima naudoti technologijas. Žinoma, visas panaudotas priežastis jums istorijoje reikia pristatyti ir paaiškinti, nes tik tokiu būdu viskas tampa tik dar įtikimiau. Pavyzdžiui, mokslinės fantastikos filme „Vyrai juodais drabužiais” pirmoji pažintis su neurolizatoriumi iškart yra paaiškinamoji. Žiūrovas yra supažindinamas su prietaiso paskirtimi ir netgi jo kilme. Nuo šiol mes neabejojame šio daikto paskirtimi, svarba ir jis mums nekelia kažkokių„WTF” momentų, nes viskas istorijoje yra logiška. Realistiniame komediniame filme „Pagyrios”  (angl.  „Hangover”) yra padaroma tas pats – žiūrovams pateikiamas narkotikas, jo paskirtis ir naudojimo priežastis. Taigi, kad ir kokiu būdu atimsite personažui atmintį, būtinai jį gerai pristatykite.

Vaizdo rezultatas pagal užklausą „the lady and liar“
Kadras iš kinų serialo  „The Lady and Liar”

Kitas įdomus aspektas yra atminties netekimo trukmė. Reikia nepamiršti, kad tam tikrus prisiminimus galima pamiršti tam tikram laikui. Taigi, galime išskirti tokius atminties netekimo laikotarpius: trumpalaikė, ilgalaikė ir negrįžtama. Jūsų pasirinktas atminties netekimo laikas darys didžiulę  įtaką pačiam siužetui ir joje augančiai įtampai. Taip pat, nereikia pamiršti ir personažo formavimo bei kitų veikėjų veiksmų, pvz., jų noras pasinaudoti atminties netekusiu asmeniu arba priversti jį ją atgauti. Kinų seriale  „The Lady and Liar” pagrindinė veikėja papuola į traukinio katastrofą ir netenka atminties. Šiuo įvykiu pasinaudoja ją įsimylėjęs, bet į savo jausmus atsako negavęs vyras. Jis mėgina įpiršti merginai mintį, kad ši jį myli ir sakydamas tiesą ir melą mėgina užkariauti jos širdį. Viso serialo metu mergina atsimena savo gyvenimo nuotrupas, o jos kelia įtampą seriale, nes nežinia, kada ji viską prisimins ir vyro planai sugrius. Be to, kad dar būtų daugiau įtampos, fone sukiojasi vyras, kurį mergina myli, o jis – ją.

Flora prisiminimų labirintePaaugliams skirtoje Emily Barr knygoje „Flora prisiminimų labirinte” yra nagrinėjama atminties ir prisiminimų tematika. Šioje knygoje naudojama negrįžtama atminties rūšis. Pagrindinė veikėja Flora negali suformuoti naujų prisiminimų ir kasdien pamirštą, ką veikė praėjusią dieną. Kas rytą jai tenka iš naujo suvokti, kas aplink ją vyksta ir kas ji  yra pati. Šioje istorijoje daugiausiai įtampos sukuria nežinia, kaip pagrindinei veikėjai seksis laviruoti pasaulyje, kuris ūmai dėl negalėjimo prisiminti pavirsta pavojingu ir nesvetingu. Mergina gali bet kas bet kada pasinaudoti, o ji pati gali prisivirti košės dėl savo naivumo ir žinių stokos.

Alyson Noel knygų serijoje „Nemirtingieji“ naudojama reinkarnacijos detalė.

Tiesa, reikėtų atkreipti dėmesį, kad suvokimas, kas yra trumpalaikė, ilgalaikė ir negrįžtama atmintis tolygiai susijęs su pačia istorija. Pavyzdžiui, rašytojai ir filmų bei serialų kūrėjai mėgsta reinkarnacijos ir ilgo/amžino gyvenimo detales. Įprastai tai yra labai dažnai sutinkama būtent su romantiniuose romanuose. Vienas veikėjas (įprastai būna vaikinas/vyras), kuris gyvena ilgai ir laukia sugrįžtant savo mylimosios, kuri kažkada mirė. Ji po daugybės metų atgimsta ir savo praeito gyvenimo neprisimena tol, kol vaikinas nepradeda jai apie jį pasakoti ar nepanaudoja kokių nors magiškų ritualų, neįteikia kokio nors daikto ar nesumaitina ypatingo maisto. Tiesa, kartais mergina neturi prieigos prie ano gyvenimo prisiminimų ir tiesio tiki vaikino žodžiu. Tokiose istorijose dažnai viena iš problemų būna merginos saugumo jausmas. Ji kelia klausimą, ar vaikinas tikrai žiūrėdamas į ją mato ją, o ne buvusią mylimąją.

12875436
Chelsea Fine knygų serija „The Archers of Avalon“ naudoja reinkarnaciją.

Taip priartėjamame prie kitos svarbaus su atmintimi susijusio aspekto – atminties praradimo priežastys. Netekti prisiminimų personažas gali dvejais būdais: ištrinti juos savanoriškai, būti priverstas jų netekti arba natūralus prisiminimų ištrynimas. Priežasčių savanoriškai atsisakyti prisiminimų ir leisti juos ištrinti gali būti pačių įvairiausių. Tikriausiai pati populiariausia iš jų būtų noras atsikratyti skausmo ir liūdesio. Tada gali būti pasiaukojimas ir noras kažką apsaugoti. Natūralus prisiminimų ištrynimas vyksta be personažo pagalbos. Prisiminimai tiesiog blunka arba, jam atgimus, buvusio gyvenimo prisiminai savaime yra ištrinami. Apie priverstinį prisiminimų trynimą ir manipuliavimą jais galima kalbėti plačiai ir ilgai. Istorijų kūrėjai labai mėgsta žaisti su atmintimi būtent pasirenkant prievartinį aspektą.

Pradėkime nuo to, kad priežasčių, kodėl kažkas prievarta mėgintų ištrinti kito prisiminimus gali būti įvairios, pradedant nuo asmeninių ir baigiant valstybiniu mastu. Asmeninės gali būti: šeimos paslaptys, noras pasisavinti kito mylimąją, noras susigrąžinti mylimąją, kuri dėl asmens darbų jo išsižadėjo ir nekenčia. Valstybinio mąsto: paslapčių nuslėpimas, pavojingų žmonių nukenksminimas, noras sukurti tam tiko tipo asmenį ir kita.

Vaizdo rezultatas pagal užklausą „total recall 2012“
2012 m. filme „Viską prisiminti“  technologijų pagalba yra ištrinami ir prisiminimai ir įdedami kiti.

Filme „Viską prisiminti” (angl. „Total recall”) technologijų pagalba personažui suteikiami ne tik nauji prisiminimai, bet ir naujos charakterio savybės. Nauji prisiminimai būtent suformuoja kitą asmenybę. Filme pagrindinis personažas nežino, kas jis yra iš tikrųjų, o jam žinomas gyvenimas yra vienas didelis melas. Personažas mėgina išsiaiškinti tiesą tiek apie save, tiek apie pasaulį, iš kurio jis atėjo. Tokiu būdu istorijos kūrėjai galėjo žaisti su istorija ir į ją įtraukti žiūrovus stebinančius ir jiems netikėtus istorijos siužeto tvistus.

Seriale „Lėlių namai” (angl. „The Dollhouse”) technologijų pagalba iš žmonių ištrinami jų gyvenimo prisiminimai ir įdedami kaskart nauji, atsižvelgiant, kokio asmens naujai užduočiai reikia: žudikės, vilioklės ir t.t.

15810336Prie priverstinių atminties ištrynimų galime priskirti ir traumas. Istorijų kūrėjai mėgsta įtraukti vieną ar kitą nelaimingą atsitikimą, kuris baigiasi tuo, kad svarbus istorijos personažas netenka tam tikrų prisiminimų. Įprastai tai būna trumpalaikis atminties praradimas, tačiau pačioje pradžioje personažas įprastai nieko neprisimena ir čia prasideda visas istorijos įdomumas, pavojingumas ir įtampos augimas, žinoma, atsižvelgiant į istorijos siužetą. Pavyzdžiui, Shelly Crane knygoje „Wide Awake“ pagrindinė veikėja papuola į nelaimingą atsitikimą ir papuola į komą. Iš jos pabudusi  ji suvokia negalinti nieko prisiminti. Jai tenka iš naujo atrasti save ir taip suvokia, kad ji negali būti tokia pat visiems gerai pažįstama mergina, kurią visi nori susigrąžinti. Šioje istorijoje drama yra psichologinė ir susijusi su šeima ir draugais. Visai kita situacija su atminties praradimu yra seriale „Kerštas“ (angl. „Revenge“). Pagrindinė veikėja apsimetinėja esanti kitu žmogumi ir laikinas atminties praradimas palieka ją beginkle  priešų apsuptyje. Menkiausias merginos ne laiku ir ne vietoje ištartas žodis ar atliktas veiksmas gali atskleisti jos tapatybę. Šiuo atveju atminties praradimas į istoriją įneša daug įtampos ir pavojų.

Tik pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad atminties praradimo detalė yra ganėtinai paprasta ir neįdomi. Iš tiesų prisiminimai yra būtent tai, kas suformuoja veikėja ir žaidimas su jais gali padėti sukurti intriguojančias ir nenuspėjamas istorijas. Tiesa, jeigu neapsistosite ties šablonais ir įvairiomis klišėmis.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.