Drugeliai virš bedugnės – Kristina Gudonytė (knyga)


„Drugeliai virš bedugnės“ – aštraus siužeto psichologinis romanas apie toleranciją kitaip mąstančiam žmogui, apie gerumą ir draugystę, meilę, netektį ir išdavystę, beprotybę ir baimes, kurios paauglystėje būna itin ryškios ir daro didelę įtaką jaunų žmonių savimonei. Didžiausia iš jų, kad ir kaip būtų keista, – baimė atsiverti, baimė būti savimi. Jautrių, drovių, pažeidžiamų jaunuolių noras būti „kaip visi“, verčia juos elgtis neadekvačiai savo prigimčiai, skatina meluoti, manipuliuoti, prisitaikyti, žeminti kitą. Patyčios, atšiaurumas, žiaurumas, galop savižudybės – dažnai neišsakytų lūkesčių, gniuždančių baimių rezultatas.

Ši knyga subtiliai paliudija, kad net tada, kai atrodo, kad niekas pasaulyje tavęs nesupranta, kad nė pats nebegali suprasti savęs, labai svarbu žinoti, kad esi ne vienišas.


Pagrindinė informacija

Kalba: lietuvių kalba
Originalo kalba: lietuvių
Išleidimo metai Lietuvoje:
 2017
Originalus pavadinimas: Drugeliai virš bedugnės. Apie meilę, beprotybę ir ilgus praeities šešėlius
Leidykla (Lietuvoje):  Tyto alba
Ankstesnės dalys: nėra
Serijos pavadinimas: nėra
Patartinas amžius: 12+
Žanras/ tipas: vaikų literatūra, jaunimo literatūra, realistinė literatūra, mistika, vaiduokliai
Mitinės būtybės/padarai/galios: vaiduokliai
Veiksmo laikas: šių dienų pasaulis
Puslapių skaičius: 256
Pasakotojas: trečias asmuo
Autoriaus (-ės) puslapis: –


Kristina Gudonytė grįžta su dar viena knyga jaunimui. Ir tai yra kiek kitoks pasakojimas apie vaiduoklius ir tai, kaip žmonės žiūri į psichikos ligas ir jomis sergančius asmenis. Kiek šiurpus viršelis išduoda, kad istorijoje rasite siaubo elementų, bet išsigąsti nereikėtų – bus progų ir nusišypsoti.

AUTORĖ. Nežinančių Kristinos Gudonytės ko gero nėra. Jaunimo literatūros skaitytojai ją jau gerai pažįsta dėl knygų „Gėlių dvaras“, „Blogos mergaitės dienoraštis“, „Ida iš šešėlių sodo“ bei „Jie grįžta per pilnatį“. „Blogos mergaitės dienoraštis“ 2009 m. buvo pripažintas geriausia knyga paaugliams, „Ida iš šešėlių sodo“ – 2012-aisiais. 2014 m. K. Gudonytei už talentingą kūrybą vaikams ir paaugliams, už įtaigų intelektualinį ir psichologinį turinį, už jautrumą gimtajai kalbai buvo paskirta Švietimo ir mokslo ministerijos įsteigta Vaikų literatūros premija. 2015 m. romanas „Jie grįžta per pilnatį“ pateko į geriausių knygų paaugliams penketuką. Šiam romanui buvo paskirta Patriotų premija. Taigi, autorė tikrai turi kuo pasigirti ir didžiuotis.

Kaip skelbiama, mintis parašyti aštraus siužeto psichologinį romaną „Drugeliai virš bedugnės“ Kristinai Gudonytei kilo po labai atvirų, nuoširdžių pokalbių su moksleiviais, mokytojais, bibliotekų darbuotojais. Ji daug važinėja po Lietuvą, susitinka su paaugliais, iš jų išgirsta įdomių istorijų, netikėtų atsivėrimų. Idėja rašyti apie psichikos ligas nėra labai nauja, tačiau rašytoja  į ją įpynė mistikos ir tam tikrų fantastikos elementų.

SIUŽETAS (trumpai). Cezaris yra paauglys, kamuojamas praeities šešėlių. Ir tai ne įprastos baimės, o tikrų tikriausi vaiduokliai. Likęs našlaičiu Cezaris susirado nepaprastą draugą iš praeities, tačiau kartu su juo atsėlino ir gąsdinantis Šešėlis. Bandydamas apsiginti nuo baisiojo Šešėlio, vaikinas net patenka į psichiatrinę ligoninę.

Kotryna negali nemeluoti, tačiau mirus mylimai bobulytei ir išgirdus jos vaiduoklio balsą, prabunda sąžinė ir prasiveria akys – ji turi išpirkti savo kaltes. Tik tas bobulytės balsas ausyje ją nuveda pas Cezarį  į tą pačią psichiatrijos ligoninę. Skamba gal ir nelabai linksmai, bet galbūt Kotrynai būtent to ir reikėjo, kad permąstytų ir pakeistų savo gyvenimą.

Galbūt kartu jie pajėgs susidurti su Cezario praeities vaiduokliais ir išsiaiškinti jų paslaptis.

PERSONAŽAI. Kaip jau galėjote suprasti, pagrindiniai istorijos personažai, aplink kuriuos sukasi visas veiksmas, yra Cezaris ir Kotryna. Tačiau kartu su jais rasite ir dar daugiau spalvingų viekėjų, kurie yra pakankamai komiški ir saviti. Kotrynos palatos draugė turi retą susirgimą – neturi uoslės, tačiau jaučia visiškai kitokius kvapus, nei kiti žmonės.  Dėl to iš pirmo žvilgsnio ji atrodo tikrai truputį pamišusi, bet pažinus artimiau, ji atsiskleidžia kaip turinti humoro jausmą geros širdies nutrūktgalvė.

– O vaizduote tu nesiskundi! – sušuko Kipras.
– Tirai ne, aš juk iš ten, mes ten visi- menininkai.

Galima būtų paminėti ir benamį Jeronimą, kuris iš pirmo žvilgsnio irgi atrodo kaip eilinis žmogelis, puldinėjantis automobiliams po ratais, bet jo istorija yra sudėtinga ir skaudi, tačiau mastymas ir požiūris į pasaulį labai jau linksmas ir lengvabūdiškas.

Žinoma pagrindiniai knygos veikėjai yra Cezaris ir Kotryna. Kotryna yra probleminė paauglė, daug meluojanti ir pykstanti ant mamos ir jos draugo Gvido, kurį įsivaizduoja įsimylėjusi. Bet dėl savo melų ji jaučia didelę kaltę ir nusprendžia tapti geresniu žmogumi, atsiprašyti tų, kuriuos įskaudino ir nuskriaudė (pirmiausia mirusios ir vaiduokliu tapusios bobulytės), tik tam sutrukdo kelionė į psichiatrijos ligoninę. Ši patirtis taip pat atveria jai akis – iš pradžių truputį baisėjusis kitų žmonių keistenybėmis, vėliau ji jas priima kaip savaime suprantamas.

– Kodėl? Tu pernelyg jautriai reaguoji. Juk ir aš iš tų įdomiųjų. Kitaip nebūčiau ten pakliuvusi.
Kotryna pasiekė savo, mama aiškiai paniuro.
– Nekalbėk taip, tu – visai kas kita! – pareiškė ji.
– Taip manai?

Cezaris yra centrinė istorijos ašis. Sunku ir nupasakoti jo istoriją. Nuo vaikystės jis siaubingai bijo Šešėlio, kuris yra vaiduoklis. Nors su seserimi jis išsikraustė iš seno malūno, kuriame jis matė vaiduoklius, bet jie grįžta pas vaikiną sapnuose. Cezaris uždaras, nagingas ir geras, bet dėl praeities jis negali ramiai gyventi, visi laiko jį keistuoliu. Galbūt atskleidus vaiduoklių paslaptis viskas pasikeis?

STILIUS. Iš Kristinos Gudonytės tikrai galite tikėtis puikios, taisyklingos kalbos. Skaitant labai jaučiama, kad tai tikrai nėra verstinė knyga, nes žodynas turtingas, sakinių struktūra sudėtingesnė. Tačiau neprivengiama pridėti ir paaugliško žodyno detalių, kas dialogams suteikia gyvumo ir daugiau tikroviškumo.

Ko aš nesitikėjau, kad tai bus juokinga knyga. Pradžia skaitosi kiek lėtai, tačiau visiems veikėjams susiėjus į vieną krūvą pajutau, kad skaitydama šypsausi ir kikenu, mane tai maloniai nustebino. Visada dedu didelį pliusą už humorą knygoje, nesvarbu, koks būtų jos žanras.

– Na gerai, atmetam! – tarė Kipras ir užlenkė kitą pirštą. – Antra versija: jį surado kokia nors jautri siela, ištempė iš griovio, priglaudė. Dabar dainuoja jam lopšines, valo panages, plauna žaizdas ir girdo žolelėmis.
– Gydo? Lavoną? – prunkštelėjo Cezaris.

ROMANTIKA. Istorijoje romantika nėra perspausta ir labai akcentuota, kaip būtų galima tikėtis iš hormonų audrų kamuojamų paauglių. Manyčiau jos tiek, kiek reikia – pakankamai, kad susisuktų galva, lįstų įvairios mintys ir kreiptų siužetą reikiama linkme. Ir ne per daug, kad užgožtų pagrindinę mintį – išsiaiškinti, kodėl senuosiuose Cezario namuose ir kaime vaidenasi.

REZIUMĖ. „Drugeliai virš bedugnės“ yra istorija apie draugystę, beprotybes ir baimę. Iš pradžių aš galvojau, kad tai yra knyga be pabaigos, bet kai paklausiau savęs, koks yra pagrindinis jos tikslas ir mintis, man staiga toptelėjo, kad pabaigoje viskas yra išrišama ir išaiškinama. Tiesa, nesižaviu senomis ir šiurpiomis šeimos istorijomis (pvz., V. C. Endrius „Palėpės gėlės“), tačiau dalis, kurioje nebuvo vaiduoklių, man susiskaitė labai smagiai ir greitai. Kinkos per skystos siaubo istorijoms, ką padarysi 😀

REKOMENDUOJAME. Ši knyga patiks, jeigu jums patiko kitos Kristinos Gudonytės knygos.

egliosha logo

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.