Pokalbis su… Neringa Vaitkute


vaitkutėNeringa Vaitkutė jau toli gražu ne naujokė vaikų ir jaunimo literatūros padangėje – jos bagaže jau dvi knygų serijos, o ateityje žadama dar kūrinių. Viename straipsnyje radau labai taiklią citatą apie jos stilių: “Lietuvos autorių kontekste jos kūryba išsiskiria gyvybingumu, lengvai plaukiančiais sakiniais ir gebėjimu žodingą kalbą ir meistriškai piešiamus gamtos vaizdus suderinti su greitu, įtraukiančiu ir stipriai sukaltu siužetu, dalykais, kurių dažnai pritrūksta mūsų autoriams. Rašytoja, kurdama knygos pasaulį, nevengia žaisti tekstu.
Šiandien Jūsų dėmesiui – keletas klausimų, kuriuos man labai magėjo paklausti perskaičius jau pirmąją “Tamsa, kuri prabudo“ serijos dalį!

Jūsų knygos vaikams ir jaunimui fantastinės, apie nematytus kraštus, kur semiatės idėjų rašydama apie naujus negirdėtus pasaulius?

Nežinau, prisipažįstu visiškai atvirai – aš nežinau. Ateina kokia mintis, stveriu ją už siūlo galo, o tada vynioju, kol randu pabaigą. Kartais tas mintis pažadina nugirsti pokalbiai, kartais ilgas slampinėjimas gamtoje, kartais paveikslai pamatyti internete. Būna prieš miegą ilgai seku sau pasakas, kad tik nereikėtų galvoti apie kasdienybę, o paskui tie epizodai virsta mano istorijų dalimi.

Labiausiai mane sužavėjo graži, sklandi, turtinga kalba, kuria pasakojate istorijas. Ar rašydama naudojatės sinonimų žodynais?

O ne, nesinaudoju. Bet aš labai daug skaitau, knygose gyvena viso pasaulio žodžiai.

Skaitote labai daug, kokios dažniausiai tai knygos?

nuostabiNelygu kokia mano nuotaika ir nuovargio laipsnis. Jei esu labai pavargusi ir noriu pabėgti, tada puikiausiai tinka gudriai suregzti detektyvai ar fantastika. Galiu visą naktį ieškoti klastingų niekšų ir narplioti paslaptis. Kai noriu ko nors šviesaus ir gero, tada skaitau knygas vaikams. Skaičiau “Nuostabią Edvardo Tiuleino kelionę“, kurią pirkau dukrai ir blioviau balsu. Mėgstu važiuoti traukiniu ar autobusu, tada gaunu legalią progą paskaityti. „Ką jau Kaunas? Jau atvažiavau?“ apspangusi dairausi, pakėlusi žvilgsnį nuo knygos puslapių. Jei tik turėčiau daugiau laiko… skaityčiau nesustodama.

Prisipažinsiu, Jūsų knyga „Tamsa, kuri prabudo“ yra pirmoji mano perskaityta knyga jaunimui, kurią parašė lietuvių autorius. Tai mane paskatino paieškoti ir daugiau lietuviškos literatūros skirtos šiai amžiaus grupei. Ar planuose nusimato dar knygų jaunimui?

vaitkutėTaip, jau rašau.

Kiekviena Jūsų naujausio kūrinio dalis atrodo apgalvota iki smulkmenų. Labiausiai man ko gero patiko paaiškinimas, kaip Jorė su mama atsidūrė Lietuvoje. Ar tokie akcentai Jums susidėlioja automatiškai rašymo procese, ar vaikštote ir sukate galvą, kaip paaiškinti vieną ar kitą dalyką?

Turiu pagrindinę mintį ir tai viskas kas tuo metu yra. Rašau taip lyg skaityčiau – pačiai įdomu kai pliki griaučiai apauga smulkmenomis ir pamažu virsta kažkuo realiu. O taip, būna įvarau pati save į kampą ir paskui ieškau kaip čia išsisukus. Galvoju dieną, dvi… parašau, ištrinu. Vėl rašau iš naujo, kol pagaliau suprantu – va dabar tai beveik gerai. Nes niekada nebūna tobula.

Išduokite, kaip sugalvojate vardus savo veikėjams, kaip gimsta vietovardžių, miestų pavadinimai?

Sugalvoju juos akimirksniu, kai tik prireikia, įrašau ir tiek. Negraužiu klaviatūros, netrankau į kompiuterio ekraną kakta… niekada apie tai nesusimąstydavau.

Ar pradėjusi rašyti istoriją žinote, kaip ji pasibaigs?

vaivorykščių arkosNa… sakykime aš tai nujaučiu. 🙂

Jei rašytumėte realistinę knygą jaunimui, apie ką ji būtų?

Jau parašiau, todėl dabar negaliu pasakoti siužeto.

Esate sakiusi, kad Jums rašyti yra lengviau nei plauti indus, tačiau gal yra kažkokia dalis rašyme, kuri yra sudėtinga, reikalaujanti pasukti galvą?

Man sunku rašyti apie emocijas. Kiekviename knygos herojuje gyvena ir dalelė manęs. Kokia esu, ką galvoju, ar kokia norėčiau būti. Baisoka šitaip atsiskleisti.

Buvo labai malonu bendrauti su Neringa Vaitkute, ypač, kai jos knygos man šitaip patinka! Didelis ačiū autorei už atsakymus!

Reklama

Parašykite komentarą

