Manipuliacijos su aplinka


Knygos veiksmas turi kur nors vykti, kokioje nors aplinkoje. Juk negali pakibti ore ir nebūtyje. Todėl kartais rašytojai turi pasukti galvas mėgindami sugalvoti, koks žemynas, kokia šalis, koks miestas ir miestelis geriausiai gali pasitarnauti ir padėti jiems atskleisti visas geriausias jų istorijos vietas. Ypatingai jauni ir pradedantys rašytojai yra linkę prisirišti prie tam tikros vietovės, detalių, kad neretai sukelia sau ir migrenas, nes jie neleidžia sau žaisti su aplinka manydami, kad, jeigu pakeis vieno pastato koordinates visiems gerai žinomame mieste, įvyks pasaulio pabaiga, ir skaitytojai kūrėją nugalabys be jokio pasigailėjimo. Tačiau jūs tik per daug nerimaujate. Dauguma rašytojų manipuliuoja vietomis ir sau laimingai gyvena, o jūs net nesusimąstote, kad toji knyga jums apkvailino.

Manipuliacijos su aplinka yra labai dažnai sutinkamas dalykas literatūroje. Kad ir kaip rašytojai norėtų perteikti puslapiuose tikras vieno ar kito pastato ar paminklo koordinates, pačiai istorijai tai kartais gali būti visai neparanku. Nes taip, viskas iš tikrųjų priklauso nuo pačios istorijos. Tačiau ir pačios manipuliacijos turi būti daromos sveiko proto ribose.

Renkantis vietą, kur vyks veiksmas, reikia nepamiršti pačių įvairiausių faktorių. Jie gali padėti jums lengviau apsispręsti, kokio masto jūsų vietovės manipuliacijos gali būti, nes vieni dalykai leidžia žaisti su aplinka labiau nei kiti dėl pačių įvairiausių priežasčių. Taigi, į ką derėtų kartais atsižvelgti:

  • Istorija yra realistinė ar fantastinė?

Kaip suprantate, jeigu istorija yra realistinė, tai jos veiksmas dažniausiai vyksta mūsų pasaulyje, o čia negali netyčia Europos nukelti į Australiją ir atvirkščiai. Nors ir nesinori, tam tikri faktai turi būti išsaugomi. Bet niekas netrukdo jų ir pridėti. Prisiminkite “Princesės dienoraštį“. Šios serijos knygose yra sukuriama nauja valstybė, ir ji egzistuoja šių dienų pasaulyje. Tai yra puikus būdas rašytojams išlikti realistais, tačiau kartu ir paleisti pasiganyti fantaziją. Sukurdami naują šalį politiniame žemėlapyje, jie gali sukurti ir naujus papročius, istoriją, žinoma, tikriausiai tik nepavyks labai manipuliuoti su motulės gamtos sukurtais dėsniais ir stebuklais tam tikroje vietoje.

Bet visai kitas reikalas yra, jeigu istorija – fantastinė. Čia galite sukurti savo vietovės žemėlapį, istoriją, papročius ir visa kita. Atsižvelgiant į tai, kokio lygio tai fantastinis pasaulis, priklausys ir galimi gamtos dėsniai. Reikia nepamiršti, kad fizikos, chemijos ir biologijos dėsniai… tai tikslusis mokslas. Todėl nereikia stebėtis, kad net fantastams internete yra kuriamos schemos, kaip sukurti įtikinamą pasaulį, kaip turėtų tekėti upės, kur gali susidaryti kalnai, kokie medžiai auga viename ar kitokiame dirvožemyje. Bet čia liečia tik labai jau fantastines istorijas. Bet nenusiminkite, jeigu jūsų knygoje yra tik minimalus kiekis paranormalių ar fantastinių elementų, o veiksmas vyksta Žemėje, o ne išgalvotame pasaulyje. Kadangi dėl to, kad yra kažkokia magija, manipuliacijos su aplinka niekur nedingsta. Juk daiktai gali būti slepiami kokio magiško šydo, gali būti kokie nors daiktai, kurie paprastiems žmonėms atrodo vienaip, o nepaprastiems – kitaip.

  • Koks tai žanras?

Labai svarbu atsižvelgti ir į žanrą, kadangi jis taip pat gali sufleruoti, kiek erdvės jūs turite manipuliacijoms. Juk jeigu rašote rimtą literatūrą, tikslumas tikrai yra svarbus, o jeigu pramoginę – tikrai ne.

  • Kokiai auditorijai rašote?

Kiekviena auditorija jau turi prikaupusi kažkokį bagažą patirties ir išgyvenimų, jie pasaulį regi vis kitomis akimis. Vaikams logika nerūpi. Jiems patinka nuotykiai, humoras, kad gėris nugali blogį ir kita. Paaugliams irgi nerūpi tikslumas: toje pasaulio vietoje yra sumautas bankomatas, ar ne. Tai nereikšmingi dalykai. Jiems yra svarbiau emocijos, istorijos logiškumas. Suaugusiems… jiems rūpi emocijos, logiškumas ir neretais atvejais tikslumas, nors tai priklauso nuo jų profesijos, gyvenamos vietos ir, žinoma, knygos žanro.

  • Jūsų istorijos veiksmas vyksta praeityje, dabartyje ar ateityje?

Žinoma, tikriausiai net nereikia ir užsiminti, kad veiksmas vyksta Žemėje, tik nežinia, kuriuo periodu. Nemažai iš tikrųjų priklauso, kurį laikotarpį jūs pasirinksite. Jeigu istorijai yra svarbus kokio nors įvykio atpasakojimas, vietovės gali būti labai svarbios, tačiau jeigu jūsų meilės romanas tiesiog vyksta praeityje, jums reikia dažniausiai tik būti susipažinus su faktais, kaip ta vieta atrodė tomis dienomis, kad galėtumėte lengviau manipuliuoti pastatais, miškais ir ežerais. Jeigu istorija vyksta dabartyje, jums reikia bent minimaliai  būti susipažinus su tos vietos planu ir tikrai nepakenktų žinoti, kaip vietos gyventojai vieną ar kitą dalyką vadina tam, kad tikrai sukurtumėte įvaizdį, kad jūsų veikėjai vietiniai. Ateityje – čia galite praktiškai daryti, ką norite. Tai kaip fantastinė istorija. Daug suvaržymų iš tikrųjų neturite, nes galite pastatyti naują miestą ar valstybę. Žinoma, reikėtų tik užsiminti, kas atsitiko senajam, pavyzdžiui, sprogo numetus bombą.

  • Geografinė vietovė/ klimatas

Su pastatais palyginus lengva manipuliuoti, tačiau su kokiu ežeru, dykuma, pelke… nelabai, kadangi tam tikriems dalykams susiformuoti reikalingos ir tam tikros sąlygos. Ar matėte pelkę dykumoje? Žinoma, tai liečia labai jau drastiškas manipuliacijas. Jeigu jūsų istorijoje yra fantastinis elementas, pelkę dykumoje galite išvysti, bet jeigu istorija realistinė, tada be žmogaus rankos įsikišimo tokį fenomeną išvysti yra mažai tikėtina. Todėl turėkite omenyje, kad nereikėtų mėginti tai pasirinktai vietovei, kurioje vyksta jūsų istorijos veiksmas, kardinaliai ką nors keisti ar pritempti kažko tokio, kas tai geografinei zonai nėra būdinga, jeigu nėra kokios nors paaiškinamos priežasties, kodėl staiga neįmanoma tampa įmanoma.

  • Ar knyga yra išleidžiama toje vietoje, kur ir vyksta istorijos veiksmas?

Tai ganėtinai svarbu. Nes, kaip minėjau, tada reikia jau būti truputį susipažinus ne tik su pačia aplinka, bet ir kaip žmonės vieną ar kitą vietą įvardija, vadina, kad istorija neišmestų skaitytojo iš savo pasaulio ir šis negalėtų sakyti: “tas asmuo nežino, ką čia rašo.“ Be to, jeigu skaitytojas skaito apie artimą aplinką, jis nejučiomis visados lygins knygoje paminėtas vietas su jais esančiomis realybėje. Nors ir nesinori, tokiais atvejais reikia stengtis būti tiksliems. Žinoma, gerai sužaidus su žodžiais, vieną ar kitą pastatą galite pajudinti iš savo vietos.

Bet jeigu jūsų veiksmas vyksta Afrikoje, o knygą skaito lietuviai, kur ten yra koks pastatas viename ar kitame mieste – mums nerūpi, nes mes paprasčiausiai nesame ten buvę ir tikime kiekvienu rašytojo žodžiu.

Taigi, nebijokite manipuliuoti aplinka. Juk kiekvieną dieną pasaulis keičiasi, vienas pastatas nugriaunamas, kitas pastatomas. Be to, skaitytojai supranta, kad knyga nėra 100 procentų realybės atspindys. Tai yra rašytojo pramanas, sapnas, kurį jis sukūrė istorijų ištroškusioms širdims. Taigi, rašytojai, manipuliuoti vietovėmis jums niekas netrukdo ir nebijokite to daryti sveiko proto ribose.

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s