5 “Cyberpunk“ elementai


Pirmiausia, kas yra “Cyberpunk“?

Tai mokslinės fantastikos žanras, kurio veiksmas vyksta distopijos laikų Žemėje, kurioje gyventojai yra daugiausiai techno-punkai: nusikaltėliai, nepritapėliai ar išprotėję genijai. Jie naudojasi kibernetine erdve tarsi šioji būtų jų žaidimo aikštelė. Šį žanrą galima aptikti įvairiose medijos pramogų tipuose: knygos, filmai, žaidimai, taip pat stalo žaidimai, RPG žaidimai. Taipogi tai net įtakoja madą bei muziką.William Gibson ir Neal Stephenson yra laikomi žanro “tėvais“, nors pagrindinis “cyberpunk“ filmas (ir nuotraukos) yra iš “Balderunner“, kuris buvo įkvėptas Philip K Dick romano  “Do Androids Dream of Electric Sheep“.

Tačiau kokie elementai yra būtini, kad romanas tikrai priklausytų “cyberpunk“ žanrui?

1. Distopinė Žemė

cyberpunk_city“Cyberpunk“ veiksmas dažniau vyksta netolimoje ateityje Žemėje, nei kur nors labai tolimoje ateityje futuristiniame ateivių pasaulyje. Technologijos yra stipriai įleidusios šaknis į žmogaus egzistenciją. Taip giliai, kad individas turi įdėti nemažas pastangas, kad be jų sugebėtų išgyventi. Šio pasaulio bėdos yra susijusios su badu, klimatu ar ištekliais. Vyriausybė yra arba bejėgė ką nors padaryti, arba per daug korumpuota, kas reikštų, kad įstatymais ir tvarka yra neretais atvejais piktnaudžiaujama. Visuomenė susiskaldžiusi, yra suteikiamos galimybės nepritapėliams, atsiskyrėliams ir nusikaltėliams “punks“ savavaliauti. Šiame šešėliniame “pogrindyje“ yra gausu hakerių, apgavikų, sukčių, aferistų, kurie veikia kitoje, tamsioje  kibernetinėje erdvėje, dažnais atvejais ateities interneto priedangoje.

2 Gerai išvystyta technika, neturtingas gyvenimas

full immersion“Cyberpunk“ pasaulyje žmonės yra užaugę su gerai išvystyta technologijos teikiama pagalba ir tuo, kad šioji stipriai kontroliuoja individų gyvenimą. Gali būti taip, kad žmonės turi kokius kibernetinius patobulinimus, ypatingus prisijungimo taškus savo kakluose ar kaukolėje, kas leistų jiems patekti tiesiai į kibernetinį pasaulį. Žmonės gali būti prisijungę prie skaitmeninio pasaulio kone visą dieną ignoruodami savo fizinį kūną diena iš dienos. Be to, jie gali turėti dirbtines galūnes, akis ar kitus dalykus. Taip pat turėti papildomą atminties bloką ar “wi-fi“ prisijungimą prie įvairių sistemų tiesiogiai savo smegenyse. Dažnai šie veikėjai veiks paslapčia, nepastebint vyriausybei ar megakorporacijoms. Jų veikla yra laikoma nepageidaujama. Dėl to tai paverčia juos nusikaltėliais ir taikiniais. Turint ribotus resursus bei mažą kiekį ar išvis jokių privilegijų, vienintelė galia, kurią turi individas kibernetinėje erdvėje, yra tai, kad jie gali pasislėpti nuo megakorporacijų beribiame skaitmeniniame pasaulyje.

3 Hardboiled Noir

cyber detective“Cyberpunk“ turi  išskirtinį stilių, kuris primena senus Noir filmus arba išraiškingus  penktojo ir šešto dešimtmečio detektyvinius romanus. Veikėjai dažnai yra ciniški, kandūs ir labai stengiasi neįsivelti į kitų žmonių gyvenimo dramas. Tačiau protagonistai dažnai sugeba atsidurti tokioje situacijoje, kurioje jie nelabai turi iš ko rinktis ar iš viso negali priimti sprendimo, kaip gi jie galėtų pasielgti. Taigi, mes turime prievarta veikiančius veikėjus, dar kitaip anti-veikėjus (anglišakai: anti-heroes), kurie yra nusivylę, nepatenkinti, nepritapėliai ar nusikaltėliai, mėginantys elgtis teisingai pasaulyje, kuriame nėra teisingumo ir niekas nėra tavo sąjungininkas.

4. Megakorporacijos

Vyriausybė “Cyberpunk“ romanuose  gali užimti dvi skirtingas pozicijas. Vyriausybė yra niekam tikusi ir be galios arba valdžia gali turėti visą valdžią. Dažniausiai jie paslapčia yra kontroliuojami megakorporacijų – didžiulių organizacijų, kurios kontroliuoja Žemės išteklius, paslaugas ir industrijas. Šios organizacijos yra  be abejonės korumpuotos, beveidės ir joms nerūpi, kaip jų sprendimai gali paveikti žmones. Jiems rūpi tik valdžia ir vienintelis dalykas, kurio jiems nepavyksta kontroliuoti, yra kibernetinė erdvė. Dėl to jie skelbia tam karą ir mėgina likviduoti tokio tipo žmones, kuriems priklauso jūsų protagonistas (pagrindinis veikėjas).

cyberpunk-with-a-chance-of-rain_electric-city_37215. Kibernetinis pasaulis

Dėl to, kad kibernetinė erdvė yra vienintelė erdvė, kurioje individas gali pažinti laisvę, visai neturėtų stebinti, kad megakorporacijos nori ją valdyti, o individai nori joje gyventi. Tai, kaip kibernetinė erdvė yra pristatoma romanuose, priklauso ne tik nuo rašytojo interpretacijos, tačiau nuo pateikiamos ateities, kurioje yra įtraukiami pilnu pajėgumu jutimo sensoriniai ten, kur yra įmanoma padaryti viską: valgyti, miegoti, prisigerti ir mylėtis kibernetiniame pasaulyje. Duomenų blokai pavirsta pastatais, forumai – naktiniais klubais ar landynėmis. Viskas, ką galite padaryti realiame pasaulyje, dabar yra perkeliama į skaitmeninį, kad žmonės jame galėtų gyventi. Daugybėje “cyberpunk“ stiliaus romanų šis kibernetinis pasaulis yra tas, kuriame daugiausiai ir įvyksta veiksmo (prisiminkite “Matricą“). Jis gali būti pristatytas kaip tikras pasaulis su medžiais, drugeliais ir šikančiais šunimis arba šviečiančiomis neono spalvos juostomis, kas būtų informacijos perduodami sriautai.

Versta: “5 Elements of Cyberpunk“ – Martine Lillycrop: https://writersanontaunton.wordpress.com/2014/05/05/5-elements-of-cyberpunk/

kitty

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s