Veikėjo arka


Ar žinote, kas yra veikėjų arka? Tikriausiai girdite šį dalyką pirmą kartą? Bet galiu būti kone šimtu procentu užtikrinta, kad esate su šiuo dalyku susidūrę jau ne vieną kartą. Tas, kas gyvena knygų pasaulyje, šių arkų gali rasti kiekvienoje istorijoje ir mažiausiai po vieną. Taigi, pasidomėkime plačiau, kas yra veikėjų arka arba angliškai character arc.

Paprastais žodžiais aiškinant, kas yra veikėjo arka, skambėtų taip: knygos pradžioje veikėjas yra vienoks personažas, o istorijos gale jis jau yra anoks. To priežastis ta, kad knygoje įvyksta įvairiausių įvykių, kurie keičia mūsų žmogeliuką.

Šioje vietoje svarbiausia akcentuoti tai, kad šį pokyti patiria nebūtinai visados pagrindinis veikėjas, nors jis turėtų turėti šią arką. Juk vis dėlto istorijoje būtent šis veikėjas turi būti pilnai išpildytas. Tačiau, priklausomai nuo jūsų pasirinkimo ir tos žinutės, kurią jūs norite perduoti pasauliui, gali priversti jus sukurti daugybę arkų ir ne/ ne tik pagrindiniam veikėjui.

Yra išskiriamos tris pagrindinės veikėjo arkos, priklausomai į ką jose yra atsižvelgiama.

Pasikeitimo arka (change arc)

Augimo arka (growth arc)

Nuopolio arka (fall arc)

Iš šių pavadinimų jau galima susidaryti įspūdį, kas gi šiose arkose yra svarbu.

Pasikeitimo arka – jai priklauso visiems puikiai pažįstama „veikėjo kelionės“ istorija, kuri pagrinde pasakoja, kaip protagonistas iš nemėgstamo jaunuolio pavirsta gelbėtoju ir herojumi. Šis pasikeitimas yra radikalus ir, nepaisant vidinių jėgų, kurios „visados tūnojo jame“, istorija pasakoja apie drastiškus protagonisto pasikeitimus istorijos pabaigoje.

Augimo arka – šiame pasakojime protagonistas nugali savo vidinius demonus (silpnybę, baimę, praeities šmėklas ir t.t.), kai jis susiduria su jais akis į akį. Įveikęs šį išmėginimą jis pavirsta geresniu ir visaverčiu žmogumi. Iš dalies šis veikėjas yra toks, koks ir buvo, tik truputį patobulėjo. Iš programos protagonistas 1.0. versijos jis pavirto protagonistas 2.0.

Augimo arkoje taip pat galima rasti ir kitą pasislėpusią smulkesnę arką, kuri vadinama Perėjimo arka (shift arc). Šio tipo arkoje veikėjas pakeičia savo požiūrį, išmoksta kokio nors įgūdžio ar gauna nauja rolę/pareigą visuomenėje ar darbe. Šios arkos pabaigoje veikėjas nėra „geresnis“ ar stipriai pasikeitęs nei buvo pradžioje, tiesiog jis kitoks. Protagonistui neteko įveikti kokios nors didžiulės vidinės problemos ar kažko panašaus, jis paprasčiausiai įgijo naujų įgūdžių ar naują poziciją, galbūt iš naujo atrado savo talentą, kurį buvo numarinęs ar užmiršęs.

Nuopuolio arka dar geriau žinoma kaip „tragedija“. Nuopuolio arka pasakoja apie protagonisto pražūtį ir kaip jis save/kitus veikėjus nugramzdina kartu į dugną. Pabaigoje dažniausiai galima aptikti beprotystę, mirtį ir kokius nors blogus dalykus (vagystę, elgetavimą ir kita).

Nuspręsti, kuri arka yra tinkama jūsų istorijai ir veikėjams, jums tereikia atsakyti į šiuos du klausimus:

  1. Kokiomis savybėmis ir išgyvenimais veikėjas turi pabaigti istoriją?
  2. Koks gi veikėjas turi pradėti istoriją?

Taigi, atsakę į šiuos klausimus jūs jau žinote, koks veikėjas bus pradžioje ir koks pabaigoje. Dabar jūs turėtumėte būsi susipažinęs su istorijos pagrindine struktūra.

  1. Pradžia

– parodykite, kas yra protagonistui įprasta ir kokį vaidmenį jis atlieka visuomenėje

atsitikimas (inciting incident) – kažkas sudrumsčia vandenis, sukuria problemą, kurią reikia išspręsti, ar kažkas, kas gali sukelti rūpesčių ateityje

pirmasis siužeto taškas (first plot point) – atskleidžiama tikroji istorijos problema, konflikto šerdis stumia istoriją į priekį. Viskas nuo šio taško keičiasi ir nebegalima sugrįžti atgal.

  1. Reakcija

– protagonistas atsisako susidoroti su nauja problema ar užsibrėžti naują tikslą. Jis reaguoja į pokyti jį neigdamas, atsisakydamas ar kovodamas.

– pirmasis įgnybimo taškas (first pinch point) – šie taškai yra naudojami sukurti įtampą ir suteikti protagonistui spaudimą. Pirmasis įgnybimo taškas dažniausiai yra stotelė, kurioje yra pristatomas antagonistas (blogietis) ar aiškiau pristatomos naujoje situacijoje esančios žaidimo taisyklės.

  1. Puolimas

– protagonistas tampa iniciatyvus ir pradeda pulti piktadarį ar spręsi savo problemas. Tačiau jis susimauna arba pablogina situaciją (mėginimo ir susimovimo ratas kuria įtampą istorijoje).

antrasis įgnybimo taškas (second pinch point) – antagonistas (ar kita veikėjui į ratus pagalius kišanti jėga) atskleidžia visą savo galią ir atrodo, kad visos pastangos kovoti yra menkos ir bevaisės. Šioje vietoje protagonistas atsiduria žemiausiame savo galimybių ir pasitikėjimo savimi taške.

– antrasis siužeto taškas ( second plot point) – tai vieta kada paskutinė ir kritinė/svarbiausia informacija yra pristatoma. Dabar protagonistas viską supranta ir suvokia/žino, kaip jis gali nugalėti antagonistą ar kaip jis gali išspręsti problemą.

  1. Atomazga (resolution)

– viskas, kas vyko istorijoje, dabar įgauna atsakymus ir nurimsta. Jokia nauja informacija ar veikėjai nėra pristatomi.

– kulminacijos taškas (climax) – protagonisto ir antagonisto mūšis (ar priešingos jėgos). Šioje vietoje istorijos pažadas yra ištęsiamas (gali būti pažadėti ir nauji).

– Atomazga (denouement) – protagonistas užima savo naujas pareigas, pagrindiniai klausimai yra atsakomi. Taip pat, jeigu yra kuriami tęsiniai, nauji kabliukai yra mėtomi.

Dabar žinote daugiau apie veikėjo arką ir kokios gi jos yra. Dabar skaitydami knygas galite pamėginti atpažinti, koks gi pasikeitimas yra pasakojamas šioje ar kitoje istorijoje.

P.s. skliausteliuose yra pateikiami originalūs pavadinimai, kadangi nesu tikra dėl kai kurių terminų pristatymo lietuvių kalboje ir, kad nekiltų nesusipratimų, juos pristačiau ir originalo kalba, jeigu kiltų jums noras plačiau pasidomėti kuriuo nors aspektu 🙂

Šaltinis

The 3 Types of Character Arc – Change, Growth and Fall (versta)

kitty

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s